Kamerový systém pre monitorovanie jazdy vozidiel

Stručný popis riešeného problému: Kamerový systém pre monitorovanie jazdy vozidiel na červenú
Krajina pôvodu: USA
Typ samosprávy: Mesto
Názov samosprávy: Washington, DC
Rok realizácie: 1999 – súčasnosť

Detailný popis riešeného problému

S problémom bezohľadných vodičov nerešpektujúcich svetelnú signalizáciu sa potýka takmer každá obec či mesto. Najmä vo väčších mestách vodiči prechádzajúci križovatky, či prechody na červenú, spôsobujú každoročne mnohomiliónové škody na majetku, nehovoriac o tragických počtoch usmrtených chodcov. Tento nežiaduci fenomén v každom prípade značne znižuje pocit bezpečnosti obyvateľov miest a obcí.

V Spojených štátoch dosiahol koncom 90-tych rokov problém jazdy na červenú takmer epidemické rozmery. Ročne bolo zaznamenaných viac než 800 úmrtí a vyše 200 000 zranení súvisiacich s týmto fenoménom. Nehody, spojené s jazdou na červenú boli v celoštátnom meradle vyčíslené na vyše 150 miliárd dolárov, pozostávajúcich zo škôd na majetku, nákladov na ošetrenia a hospitalizácie a strát na zárobkoch a produktivite.

Ako vyplýva z údajov zozbieraných jedným z inštitútov zaoberajúcim sa cestnou bezpečnosťou (Insurance Institute for Highway Safety), v druhej polovici 90-tych rokov sa Washington, DC zaradil medzi top 20 amerických miest v počte smrteľných nehôd spojených s jazdou na červenú. Len v rokoch 1992 až 1998 bolo vo Washingtone zaznamenaných 26 smrteľných nehôd zapríčinených jazdou na červenú. Samotní obyvatelia Washingtonu označili v prieskumoch verejnej mienky v rokoch 1998 a 1999 jazdu na červenú ako problém číslo jeden týkajúci sa bezpečnosti komunity.

V snahe eliminovať tento problém sa mestu prostredníctvom mestskej polície (Metropolitan Police Department) a súkromného partnera podarilo vytvoriť efektívny systém, ktorý dramaticky redukuje prejazdy na červenú a zvyšuje tak bezpečnosť v meste. Navyše tento projekt nijako nezaťažil a ani v budúcnosti nezaťaží mestský rozpočet, pretože všetky náklady, či už vstupné alebo na prevádzku, rozvoj a údržbu, vrátane investičného rizika znáša súkromný investor. Naopak, systém produkuje nezanedbateľné príjmy do mestského rozpočtu.

Detailný popis stratégie na riešenie problému

V marci 1999 metropolitná polícia uzavrela zmluvu so spoločnosťou ACS (Affiliated Computer Services) v hodnote 5 miliónov dolárov na kompletnú inštaláciu a prevádzku kamerového systému pre monitorovanie jazdy vozidiel na červenú, pozostávajúceho zo 60-tich monitorovacích miest. O všetky aspekty projektu sa stará výlučne spoločnosť ACS. Zahŕňa to: inštaláciu systému, jeho prevádzku, opravy ale aj samotné vyhotovenie fotografií, identifikáciu majiteľov vozidiel, vydávanie oznámení o uložení pokuty a vyberanie pokút.

Samotný systém pozostáva z kamier (fotografických prístrojov) umiestnených na stĺpoch vo výške cca 3,7 m a vzdialenosti cca 25 metrov od svetelnej signalizácie. Kamery sú spojené so senzormi umiestnenými vo vozovke pod svetelnou signalizáciou. Keď vodič nerešpektuje signalizáciu a prejde na červenú, senzor spustí kameru a tá odfotografuje vozidlo. Ďalší senzor, umiestnený o niekoľko desiatok centimetrov za prvým senzorom, slúži na zmeranie rýchlosti vozidla. Kamera vyhotoví dve fotografie: prvá zachytáva vozidlo pred signalizáciou a svietiacu červenú; druhá vozidlo za signalizáciou a takisto svietiacu červenú. Miesta umiestnenia kamier sú vyberané mestskou políciou na základe údajov o počte priestupkov a nehôd na jednotlivých miestach za ostatné roky. Kamery sú taktiež umiestňované aj na základe podnetov a sťažností obyvateľov. Spusteniu systému predchádzala preventívno-vzdelávacia kampaň obyvateľov mesta. Táto kampaň taktiež zahŕňala 30-dňový pardon, počas ktorého vodičom, nerešpektujúcim svetelnú signalizáciu boli doručené upozornenia, avšak zatiaľ bez pokuty. Po spustení systému dostanú títo vodiči do jedného týždňa po spáchaní priestupku oznámenie o uložení pokuty vo výške 75 dolárov spolu s príkazom na úhradu a kópiou fotografií vozidla.

Najväčšou výhodou daného riešenia je (okrem zvýšenia bezpečnosti), že mestu v súvislosti s ním nevznikajú žiadne finančné náklady, či investičné riziká. Súkromný partner (ACS) znáša všetky vstupné i následné výdavky, ktoré zahŕňajú kúpnu cenu kamier a ich inštaláciu (cca 50 000 dolárov/kus), inštaláciu senzorov (cca 30 000 dolárov za každú križovatku) a všetky výdavky na prevádzku a údržbu systému. Súkromnému partnerovi (ACS) vzniká však nárok na časť každej pokuty, ktorú vyberie od vodičov nerešpektujúcich svetelnú signalizáciu (v súčasnosti 32 dolárov, zvyšok zo 75 dolárovej pokuty pripadá mestu). Ak sa akokoľvek zníži počet priestupkov a teda aj príjmov spoločnosti ACS, mesto nenesie žiadnu finančnú zodpovednosť za prípadné finančné straty tejto spoločnosti.

Popis výsledkov riešenia

Zníženie počtu prejazdov na červenú v priemere o 47 % na križovatkách a prechodoch, na niektorých zníženie až o 86 %, čo znamená o 12 000 menej áut prechádzajúcich na červenú za mesiac.

– Od 31. 7. 2000 bolo zaslaných 133 732 oznámení o uložení pokuty a na pokutách pre mesto bolo vybraných 6 104 839 dolárov.

– Markantné zvýšenie bezpečnosti prechodov pre chodcov.

– Možnosť adekvátne znížiť počet príslušníkov mestskej polície, ktorých úlohou bolo dozerať na prechody pre chodcov a križovatky.

Zdroje:
http://www.acquisitionresearch.org/_files/FY2006/NPS-FM-06-019.pdf
http://www.ncppp.org/cases/traffic.shtml
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A48525-2005Feb23.html
http://www.mynoviny.sk/c/3616012/Jazda-na-cervenu-pod-dohladom-kamery.html
http://www.ncsl.org/programs/transportation/0700trnrv.htm
http://app.mpdc.dc.gov/info/traffic/redlightfaq.shtm

Zdieľať na
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp