Pri predložení finančného zákona na rok 2014 Národnému zhromaždeniu sa minister hospodárstva, Pierre Moscovici, vyjadril, že «Francúzsko je z najhoršieho vonku». Štatistický úrad Insee zas vyhlásil, že po nečakanom 5 %-nom hospodárskom raste počas leta bude Francúzsko v tejto tendencii pokračovať. Podľa jeho predpovedí dochádza postupne k ozdraveniu všetkých sektorov a pomaly sa začínajú rozbiehať aj investície firiem. Francúzska vláda sa teda snaží ubezpečiť občanov o zdravom vývoji francúzskej ekonomiky. Aká je však realita?
Severozápadnou časťou Francúzska, Bretónskom, otriasa vlna nepokojov. Ide o ekonomickú a sociálnu krízu, ktorá zasiahla najmä poľnohospodársky priemysel. Situácia je dosť vážna, keďže tretina regiónu je zamestnaná práve v tomto sektore. Ide zväčša o nekvalifikovaných, slabo platených zamestnancov, ktorí sa za prácou málokedy sťahujú do iného regiónu. O miesto by tak mohlo prísť niekoľko tisíc ľudí. Vláda je touto situáciou znepokojená, pretože Bretónsko je hniezdom voličov Françoisa Hollanda. Francúzsky premiér, Jean-Marc Ayrault, chce preto zaviesť «pakt budúcnosti» na rýchle vyriešenie bretónskej otázky. Vláda chce preto použiť 15 miliónov eur na záchranu bretónskych spoločností. Zamestnancom by tiež mala byť ponúknutá takzvaná «zabezpečovacia zmluva», ktorá im garantuje zachovanie 97% ich čistej mzdy počas jedného roka, ak ich firme hrozí zatvorenie. Ekologická daň určená kamiónom, ktorej účinnosť má vstúpiť do platnosti od prvého januára 2014, bude pre kamióny prichádzajúce z Bretónska znížená o 50%, pričom poľnohospodárskych vozidiel sa nebude týkať vôbec.
Kríza sa však netýka len Bretónska, viacero spoločností, ako spoločnosť telekomunikačných zariadení Alcatel alebo investičná banka Natixis, oznámilo svoj zámer znížiť počet pracovných miest vo Francúzsku. Spolu ide o zrušenie približne dvoch tisíc pracovných miest. Táto skutočnosť príliš nenahráva do karát francúzskemu prezidentovi, ktorý chce silou mocou dosiahnuť zvrátenie krivky nezamestnanosti.
Automobilka PSA taktiež oznámila začiatok negociácií s čínskou spoločnosťou Dongfeng Motor Corporation. Spoločnosť by mala odkúpiť 30% a Francúzska republika by mala vlastniť ďalších 30% francúzskej firmy. Znamená to, že problémy v automobilovom priemysle pretrvávajú. V septembri, sa predaj zvýšil o 3,8%, avšak predpovede nie sú veľmi pozitívne, pretože za rok 2013 sa predaj zníži celkovo o 8%. Ozdravenie sektoru bude skôr pomalé.
Okrem priemyslu, kríza zasiahla už aj sektor služieb. Likvidácia stredných a malých firiem sa zvýšila o 20%. Podľa denníka LaCroix, stále menej spoločností uverejňuje svoju finančnú situáciu, aby skutočnosť nevyšla na povrch.
Rozdiel medzi vyjadreniami vlády týkajúce sa ekonomickej situácie vo Francúzsku a skutočnou situáciou viacerých sektorov je teda viac ako hmatateľný. Zdá sa tiež, že francúzsky prezident François Hollande nebude musieť čakať rok 2014, aby videl výsledky vládnej politiky. Už dnes s jeho krokmi nesúhlasí až 71% Francúzov.
Valéria Tunegová