Nepredvídateľnosť 10% DPH na potraviny

 

Pred pár týždňami vláda oznámila úmysel v rámci svojho už druhého sociálneho balíčka, znížiť daň z pridanej hodnoty(DPH) na vybrané druhy potravín od 1. januára 2016. Konkrétne by malo ísť o základné potraviny, ktoré nakupujú najmä nízko-príjmové skupiny obyvateľstva. Presné druhy potravín ešte neboli určené, avšak pôjde pravdepodobne o chlieb, niektoré druhy mäsa, maslo a rovnako aj mlieko.

Táto krátka analýza bude zameraná práve na spotrebu a cenu mäsa, konkrétne hovädzieho, bravčového a kuracieho a rovnako aj na maslo a chlieb. Mlieko v analýze zahrnuté nebude, keďže dáta pochádzajú  z údajov štatistického úradu a Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka a majú teda mlieko druhovo odlišne evidované. Konkrétne sa budeme zaujímať  o dopad na peňaženky občanov a či teda má toto opatrenie reálny dopad alebo to len v rámci sociálneho balíčka dobre znie. Rovnako sa pozrieme aj na dopad v rámci štátneho rozpočtu. A v konečnom dôsledku na celkový efekt tohto opatrenia.

Pri výpočtoch sme počítali s priemernou spotrebou danej potraviny v rámci SR na jedného obyvateľa a s priemernou cenou pre spotrebiteľa v rámci jednotlivých potravín v roku 2013.  Výpočet je zameraný  primárne na to koľko teda spotrebiteľ na jednotlivých položkách ušetrí. Počítali sme rozdiel medzi cenou s DPH 20% a cenou s DPH 10% a potom sme to vynásobili priemernou ročnou spotrebou danej položky. Z toho vyplýva, že spotrebiteľ najviac ušetrí na bravčovom mäse, keďže jeho spotreba je najvyššia a 10% zníženie DPH sa výraznejšie prejaví aj na jeho cene.  Pri ostatných položkách je dopad marginálnejší, keďže sú to alebo položky s nízkou cenou alebo položky, ktoré sa konzumujú v menšom množstve.

Rok 2013 Priemerná cena s DPH 20%(za Kg) Ročná spotreba na obyvateľa(Kg) Priemerná cena s 10% DPH(za Kg) Rozdiel DPH s 10% a DPH 20% Celková ušetrená suma Spotreba vynásobená cenou s 20% DPH
Maslo      8,16 EUR 3      7,48 EUR   0,68 EUR 2,04 EUR 24,48 EUR
Chlieb 1,32 EUR 38,4      1,21 EUR   0,11 EUR 4,22 EUR 50,69 EUR
Mäso bravčové 4,17 EUR 30,9       3,82 EUR    0,35 EUR 10,74 EUR 128,85 EUR
Mäso hovädzie 7,78 EUR 4,4      7,13 EUR   0,65 EUR 2,85 EUR 34,23 EUR
Hydina 2,71 EUR 16,9     2,48 EUR   0,23 EUR 3,82 EUR 45,80 EUR
Spolu 23,67 EUR 284,05 EUR

 

Spotrebiteľ ušetrí celkovo 23,67 € ročne, keď sa zníži DPH na vybrané druhy potravín. To je oproti celkovej sume s 20% DPH, ktorú vynaloží na jednotlivé položky za celý rok menej o 8,33%. Tu je potrebné zdôrazniť, že v tomto prípade sa abstrahuje od všetkých okolností, ktoré môžu vplývať na trhovú cenu.

Z toho vyplýva problém, ktorý bol spomenutý vyššie, že zníženie DPH sa môže prejaviť na spotrebiteľských cenách ešte menej. Vláda už avizovala, že sa bude snažiť dohodnúť s obchodníkmi aby na zníženie DPH nereagovali navýšením marže, teda ponechaním rovnakej ceny pričom sa im zvýšia tržby. Sankcie, ktoré by mohli vyplývať z porušenia dohody by mohli byť v konečnom dôsledku zaujímavé. Najmä vtedy, keď by vláda sankcionovala aj v prípade, že by zvýšenie cien bolo skutočne dôsledkom zmeny ponuky a dopytu na trhu. V takom prípade bude skutočne ťažké posúdiť či sa ceny zvýšili v dôsledku zlej úrody alebo silného dopytu a slabej ponuky alebo si len skrátka obchodníci zvýšili marže. Rovnako je možné očakávať, že sa v dôsledku vyššieho disponibilného príjmu obyvateľov zvýši dopyt čo by skutočne mohlo spôsobiť zvýšenie cien, potom je otázne či bude mať opatrenie v konečnom dôsledku zmysel.

V prípade našich položiek pri výpočtoch by vláda mala na strane príjmov menej o viac ako 128 miliónov eur. Tento výpadok, aj keď nie je veľký by sa musel kompenzovať na strane výdavkov alebo na strane príjmov.

Z celkového pohľadu je toto opatrenie a jeho dôsledky nestabilnými, pretože je problém predpovedať ako zareaguje trh a spotrebitelia, avšak na druhej strane ho nemôžeme považovať za čisto negatívne. Opatrenie, ktoré by bolo podobným k zníženiu DPH je zníženie dane z príjmu. Avšak aj tu je problémom niekoľko vecí. Napríklad to, že obyvatelia s hrubým príjmom do 366 € nemusia platiť daň z príjmu, tým pádom by z toho nemali žiadny úžitok. Pričom dane z príjmu by sa týkalo len pracujúcich. Rovnako by spotrebitelia znížením dane z príjmu nemuseli nevyhnutne tieto peniaze minúť, ale mohli by si ich sporiť. Na jednej strane vnímame zníženie daňového zaťaženia, ktoré nejde na úkor zvýšenia daní v inej oblasti za pozitívne. Na strane druhej je ťažké posúdiť, ktoré opatrenie by malo priaznivejší vplyv na obyvateľstvo, keďže v oboch prípadoch hrá rolu príliš veľa nepredvídateľných faktorov.

Martin Lindák, analytik Nadácie F.A. Hayeka

Zdieľať na
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp