Stručný popis riešeného problému: Nespokojnosť obyvateľov mesta s kvalitou ciest a s tým súvisiacimi službami.
Krajina pôvodu: USA
Typ samosprávy: Mesto
Názov samosprávy: Laguna Niguel, California
Rok realizácie: 1993 – súčasnosť
Detailný popis riešeného problému
Mesto Laguna Niguel trápili vysoké náklady súvisiace so správou ciest a tento pocit bol umocnený porovnaním týchto nákladov s ostatnými mestami, ktoré sa rozhodli preniesť zodpovednosť za správu ciest z verejného monopolného poskytovateľa na súkromný subjekt. Dovtedy službu vykonával verejný poskytovateľ patriaci pod samosprávny celok Orange Country. Tento sa ukázal ako vysoko neefektívny pri poskytovaní svojich služieb, pričom dochádzalo k častým sťažnostiam zo strany obyvateľov na nekvalitu ciest. Veľmi skoro dochádzalo k opotrebovaniu cestných komunikácii, čo opakovane zvyšovalo finančné požiadavky na rozpočet mesta. Negatívne bol vnímaný aj neopodstatnene dlhý čas medzi nahlásením poruchového stavu a jeho následným odstránením. Navyše, mesto nemalo kontrolu nad správou ciest, keďže prenieslo túto kompetenciu na orgány samosprávy. Z tohto dôvodu samo nemalo možnosť rozhodnúť, čo sa v meste urobí a kedy sa to zrealizuje.
Detailný popis stratégie na riešenie problému
Mesto sa rozhodlo postupovať v súlade s trendom, ktorý bol v tom období (prelom 80. a 90. rokov) pre samosprávy v USA veľmi typický. Prieskum z roku 1995 v 34 štátoch USA ukázal, že prednosti outsourcingu v oblasti spravovania ciest využívalo až 37 % miest, pričom len za obdobie rokov 1987- 1995 ich počet narástol o 19 %. Dôvodom týchto zmien bol fakt, že priemerne ušetrené náklady pri outsourcingu údržby ciest dosahovali až 25-50%. Pre predstaviteľov mesta Laguna Miguel to bolo samozrejme neodolateľným lákadlom, proti ktorému sa len ťažko hľadali racionálne argumenty.
Mesto teda ukončilo zmluvný vzťah s Orange County a na poskytovanie danej služby zazmluvnilo firmu Charles Abbott Associates, majúcu dlhoročné skúsenosti v oblasti. Zároveň si však stále ponecháva kontrolu nad službou a samo určuje čo a v akom časovom horizonte súkromný poskytovateľ vykoná. Navyše, v snahe zabezpečiť sa pre prípad pohotovosti, mesto, doplnilo zmluvu s Charles Abbott o podmienku, že všetci subdodávatelia najatí touto firmou musia byť k dispozícii na zavolanie, čo sa nakoniec veľmi osvedčilo.
Popis výsledkov riešenia
Z finančného hľadiska mesto dokázalo ušetriť až 25% pôvodných nákladov, pričom objem poskytovaných služieb sa zväčšil. Okrem kontroly sa mestu prinavrátila schopnosť pružne a včas reagovať. K dispozícii je teraz detailný prehľad výkonov firmy a občania si užívajú čistejšie cesty a ulice. Priemerný „reakčný čas“ sa z 56 dní skrátil na 6,5 dňa už počas prvých šiestich mesiacov. Priemerný počet sťažností klesol o 44%.
Zdroje:
http://web.mac.com/rrreed75/CAA/Home.html
http://www.reason.org/ps300.pdf
Peter Tóth