Stručný popis riešeného problému: Nevyhovujúci stav parku a obmedzené možnosti mesta postarať sa oň
Krajina pôvodu: USA
Typ samosprávy: Mesto
Názov samosprávy: New York
Rok realizácie: 1980 – súčasnosť
Detailný popis riešeného problému
Central Park v súčasnosti patrí medzi najkrajšie a najvyhľadávanejšie parky sveta. Je to príjemné a na oddych ako stvorené miesto uprostred rušného New Yorku. Vždy to tak ale nebolo. Park trápila vysoka kriminalita, napriek štandardnej policajnej ochrane neustále dochádzalo k poškodzovaniu verejného majetku, čo opakovane zaťažovalo rozpočet mesta stále novými finančnými požiadavkami. Najhoršie bolo, že u obyvateľov mesta pretrvával pocit odcudzenosti voči parku, čo pramenilo vo vedomí, že park v podstate nikomu nepatrí, a to ho ešte viac vzdiaľovalo od priazne potenciálnych návštevníkov.
Detailný popis stratégie na riešenie problému
Vedenie mesta sa rozhodlo presunúť správu parku do rúk jednej z neziskových organizácii alebo mestských občianských združení, aby park aj prakticky ostal verejným statkom. Týmto združeniam je takto umožnené prevziať udržiavanie samotných parkov, získavanie prostriedkov z verejných i súkromných zdrojov, či vedenie účtovníctva. V samotnom New Yorku je tento postup bežným javom, keď je v súčasnosti takmer ¼ z celkového počtu 1500 mestských parkov spravovaných občianskymi združeniami alebo susedskými spolkami. Tieto sa preukázali schopnosťou pretvoriť dovtedy zoširoka obchádzané miesta na oázy rodinnej pohody a voľného času. Mesto vychádzalo z presvedčenia, že občania žijúci v bezprostrednej blízkosti parku majú prirodzene väčší záujem o zveľadenie a skrášlenie prostredia, v ktorom sa dennodenne pohybujú. Bližší vzťah k parku je zároveň pôvodcom zvýšenej motivácie a nevyhnutnej inšpirácie na jeho premenu. Z tohto hľadiska je tiež známe, že osobne zaangažovaní občania neporovnateľne rýchlejšie spozorujú prípadné problémy, či škody a výrazne skôr pracujú na ich odstránení.
Popis výsledkov riešenia
V prípade Central Parku prevzala správu nezisková organizácia Conservacy. Táto od roku 1980, keď bola založená, dokázala preňho zo súkromných zdrojov vyzbierať viac ako 100 miliónov dolárov. Po 9 rokoch správcovania až 72% návštevníkov parku v prieskume uviedlo, že sa v parku cíti bezpečnejšie v porovnaní s obdobím pred príchodom Conservacy. Kriminalita v parku poklesla o 59% a výskyt drobných krádeži až o 73%. Zníženie kriminality sa pripisuje obrovskému zvýšeniu počtu parkových aktivít vnesených do parku prostredníctvom Conservacy. Celkový trend pribúdania pozitivných vplyvov prirodzene vytlačil vplyvy negatívne. Conservacy každoročne pokrývala svojimi fund-raisingovými aktivitami viac ako polovicu celkových výdavkov na údržbu parku. Zároveň sa s nárastom aktivít v parku zvyšoval aj počet jeho pracovníkov. Kým v parkoch spravovaných mestom kvôli škrtom v rozpočte ich počet skôr klesal, Conservacy dokázala počas rokov zabezpečiť ich nárast. Preto v súčasnosti 172 z celkovo 244 pracovníkov je platených z rozpočtu neziskovky, pričom mesto do rozpočtu predstavujúceho 15,9 mil. dolárov prispieva len 5,4 mil. ročne. Naviac mesto výrazne profitovalo z obnovy Central Parku, keď získalo cca. 25 mil. dolárov na poplatkoch z rôznych voľnočasových aktivít prevádzkovaných v parku (klziská, korčuliarske rampy, atď.) a početných stánkov s občerstvením.
Zdroje:
http://www.reason.org/ps300.pdf
http://www.privatization.org/database/policyissues/parksrec_local.html
http://www.centralparknyc.org/site/PageServer
Peter Tóth