Odstránenie regulácie – dopravného značenia

Stručný popis riešeného problému: Odstránenie regulácie – dopravného značenia
Krajina pôvodu: Holandsko
Typ samosprávy: Mesto
Názov samosprávy: Drachten, Holandsko (podobný typ riešenia je uplatňovaný taktiež v niektorých samosprávach v USA, Nemecku, Dánsku, Veľkej Británií)
Rok realizácie: súčasnosť

Detailný popis riešeného problému

Akákoľvek verejná autorita má vždy tendenciu regulovať pomocou rozličných predpisov ľudské správanie. Je však potrebné rozlišovať kedy je tendencia regulovať vhodná a kedy nie. Nevhodná regulácia jednak znemožňuje ľuďom správať sa ekonomicky racionálnym spôsobom a jednak spôsobí zbytočné spoločenské náklady na jej aplikáciu. Rozlíšiť či je regulácia oprávnená, alebo nie, je dosť obtiažne, pretože v niektorých oblastiach nám intuitívne poznanie hovorí, že reguláciu potrebujeme pričom alternatívne postupy (absencia regulácie) môžu priniesť veľmi zaujímavé výsledky a to z toho dôvodu, že naša tvoriť, formulovať a dodržiavať pravidlá nie je dokonalá (vždy je možné niečo zabudnúť alebo vynechať), čo vytvára priestor pre ich chybnú aplikáciu. Jedným z takýchto problémov môžu byť aj dopravné predpisy, ale hlavne osadenie dopravného značenia. Typickým príkladom neefektivity podobného predpisu je situácia keď je vodič auta povinný zastaviť na červenú hoci aj v noci alebo v situácií keď sa v križovatke nikto iný nenachádza, prípadne na prechode pre chodcov nikto nestojí. V takom prípade je racionálne nezastavovať, pokračovať v jazde a ušetriť čas. Tomu však bráni predpis, ktorý stanovuje povinnosť zastaviť na červenú. Viacero dopravných predpisov a regulácií podobného typu spôsobuje nielen pomalšiu premávku v meste, ale paradoxne aj ohrozuje iných účastníkov premávky. V holandskom meste Drachten sa rozhodli problém riešiť odstránením veľkej časti dopravného značenia.

Detailný popis stratégie na riešenie problému

Stratégia riešenie by sa dala pomenovať ako choď pomalšie aby si sa presúval rýchlejšie. Dlhú dobu sa pri projektovaní ciest uplatňovala stratégia oddelenia vozidiel od iných účastníkov  cestnej premávky ako sú chodci, cyklisti a podobne. Takáto stratégia je na prvý pohľad logická – keďže idúce auto môže chodcovi alebo cyklistovi spôsobiť neporovnateľne väčšie škody ako chodec autu, zdá sa byť logické ich oddelenie. V meste je však potrebné brať ohľad na týchto „slabších“ účastníkov premávky a preto sa doprava spomaľuje napr. svetelným značením, retardérmi, prechodmi pre chodcov a podobne. Nevýhodou každého takéhoto predpisu je, že vodič sa na takýto predpis automaticky spolieha, namiesto toho, aby sám rozmýšľal a interakciou s okolím riešil dopravné situácie. Autor konceptu dopravný inžinier Hans Mondermann ho vysvetľuje nasledovne: „Kto má prednosť? O to sa nezaujímam, pretože ľudia samotný musia nájsť spôsob akým riešiť problémové situácie. Musia používať vlastný mozog.“ Mondermann na rušnej križovatke v Drachtene odstránil väčšiu časť značenia, zrušil svetelnú signalizáciu a nepoužil ani obrubníky na označenie chodníkov pre chodcov (bola použitá textúra alebo bola hranica farebne vyznačená). Tým donútil vodičov k tomu, aby jazdili nižšou rýchlosťou a opatrnejšie lebo musia brať ohľad na chodcov, ale súčasne sa nezdržujú zbytočným státím na križovatkách. Doprava je o niečo pomalšia, ale plynulejšia, čo ju urýchľuje a súčasne keďže vodič musí nad riadením auta viac premýšľať ju robí aj bezpečnejšou. Ak by sme podobnú stratégiu mali zhrnúť v bodoch: 1. odstrániť značky, pretože je to samotná cesta (resp. jej architektúra), ktorá limituje dopravu, 2. menej zakazovať, ale viac informovať o hustote premávky, čím umožníme ľuďom rozhodnúť sa, ktorú cestu použiť, 3. určenie prednosti závisí na spontánnej ľudskej interakcii nie na dopravných pravidlách a značkách. K vyvinutiu pravidiel a nadobudnutie poznatkov ako sa správať na jednotlivých úsekoch dôjde evolučne a pomerne rýchlo.

Popis výsledkov riešenia

Podobnú stratégiu uplatňujú aj iné samosprávy. V Londýne bola ulica Kensington High Street prerobená podľa podobných pravidiel. Pred prestavbou sa na ulici vyskytlo 71 kolízií áut s chodcami, po prerobením ich bolo len 40 (pokles 43,7%) Podobné výsledky sa dosiahli aj v West Palm Beach, štát Florida, USA. V samotnom Drachtene došlo k poklesu kolízií auto – chodec z 36 počas 4 rokov predchádzajúcich prestavbe na 2 kolízie počas 2 rokov nasledujúcich po prestavbe. Pozitívny trend je zreteľný. Prestavanou križovatkou pri tom denne prejde približne 22 000 áut, a dopravné kolapsy sú menej časté. Počet semaforov sa pritom znížil z 15 na 3. V centre švédskeho mesta Norrköping rýchlosť áut klesla po aplikácií týchto myšlienok z priemerných 21 km/h na 16 km/h. Tieto údaje dokazujú, že ľudská interakcia je racionálna a ľudia si dokážu určiť jasné a vyhovujúce ak ich nezväzujeme nezmyselnými reguláciami, ale naopak umožníme im používať ich znalosti a schopnosti.

Zdroje:
http://www.artofwealth.net/2005/01/go-slower-to-move-quicker-in-praise-of.html
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Shared_space&printable=yes
http://www.wired.com/wired/archive/12.12/traffic.html

Zdieľať na
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp