Poukážky na vzdelanie

Stručný popis riešeného problému: Poukážky na vzdelanie
Krajina pôvodu: Švédsko
Typ samosprávy: Samosprávna oblasť
Názov samosprávy: Nacka kommun
Rok realizácie: 1992 – súčasnosť

Detailný popis riešeného problému

Jedným z hlavných problémov základného a stredného školstva všeobecne je najmä absencia dostatočného konkurenčného prostredia a voľnej súťaže medzi školami. Tento nedostatok sa tak v konečnom dôsledku prejavuje nízkou kvalitou poskytovaných vzdelávacích služieb a minimálnymi rozdielmi medzi jednotlivými školami. Školy si takmer vôbec nekonkurujú hlavne kvôli kogentne – rigidným, centrálne stanoveným učebným osnovám a plánom, ktoré vylučujú tvorbu osnov na základe požiadaviek zákazníka – žiaka a rodiča. Konkurencia štátnych škôl musí byť navyše podporená strachom z eliminácie škôl, ktoré nie sú schopné zabezpečiť kvalitné vzdelávacie služby a zbytočne tak mrhajú verejné zdroje. Práve tento strach a zrovnoprávnenie postavenia štátnych a súkromných škôl (teda vytvorenie rovných podmienok súťaže pre oba typy škôl) sú základom pre vytvorenie zdravého konkurenčného prostredia.

Detailný popis stratégie na riešenie problému

V roku 1992 zaviedla švédska samosprávna oblasť Nacka systém financovania škôl nazvaný „Customer choice system“ (systém zákazníckeho výberu). V rámci tohto systému každý žiak základnej (nine year compulsory school) a strednej školy (upper secondary school) dostane od samosprávy poukaz na vzdelanie. Tento poukaz je možné použiť na akejkoľvek škole – štátnej či súkromnej. Znamená to, že štátne i súkromné školy majú rovné šance v súťaži o zákazníka – žiaka, ktorý ma slobodnú voľbu výberu a teda priamy vplyv na kvalitu týchto služieb. Zákazník (žiak či rodič) ma možnosť kedykoľvek zmeniť školu, ak prestane byť spokojný s kvalitou poskytovaných služieb. Súčasne neefektívne školy, ktoré neuspejú v súťaži o zákazníka, sú nútené sa reštrukturalizovať alebo skončiť svoju činnosť. To vytvára na školy tlak, ktorého výsledkom je zvyšovanie kvality, hospodárnosti a profilácia škôl.

Veľkou výhodou tohto systému je možnosť využiť poukaz v inej samosprávnej oblasti Švédska, ba dokonca na ktorejkoľvek zahraničnej škole. Žiaci pritom svoje rozhodnutie študovať v inej časti Švédska alebo v zahraničí nemusia nijak zdôvodňovať, či žiadať o špeciálne povolenie. To bezpochyby vytvára ešte väčší konkurenčný tlak na školy v Nacka a významne rozširuje slobodu výberu pre žiakov a rodičov. Žiaci študujúci napr. v zahraničí tak nie sú diskriminovaní oproti študentom študujúcim doma.

Celý systém funguje aj vďaka delegácii väčšiny rozhodovacích právomocí na samotné školy. Školy (štátne i súkromné) si tak samostatne rozhodujú o svojom celkovom smerovaní – špecializácii na hudbu, šport, informatiku, média, jazyky atď. Táto profilácia spolu s vytváraním vlastných inovatívnych učebných osnov je len ďalšou zbraňou v boji o zákazníka. Samostatné rozhodovanie sa vzťahuje taktiež na vyučovacie prostredie, veľkosť tried i na spoluprácu s rôznymi organizáciami napr. v rámci podnikateľského vzdelávania. Samospráva tak opustila tradičný model pozitívneho stanovenia rozhodovacích právomocí škôl, ktorý nahradila negatívnym vymedzením – zoznamom rozhodnutí, ktoré škola nemôže urobiť.

Systém zákazníckeho výberu je navyše podporený pravidelným zverejňovaním výsledkov škôl v Nacka v celonárodných i oblastných testoch, spolu s uvedením úspešnosti žiakov v záverečných štátnych skúškach. Výsledky sú tak podkladom pre rozhodovanie rodičov a žiakov a ďalej zvyšujú konkurenciu medzi školami.

Popis výsledkov riešenia

  • Sloboda voľby školy (štátnej, súkromnej, zahraničnej) a priamy vplyv zákazníka na formovanie vzdelávacích služieb.
  • Poukážkový systém uľahčuje vstup nových subjektov na trh vzdelávania, vytvorením rovných podmienok v súťaži o žiaka.
  • V roku 1992 nebola v Nacka jediná súkromná škola, v roku 2002 ich už bolo 13 (10 základných a 3 stredné školy), čo pri počte obyvateľov okolo 82 000 nie je zanedbateľný nárast.
  • Od začiatku programu boli dve štátne školy prinútené kvôli neefektívnosti ukončiť svoju činnosť, jedna z nich bola transformovaná na súkromnú školu.
  • Štátne školy sa rýchlo prispôsobili konkurenčnému prostrediu – jedna sa pretransformovala na medzinárodnú školu (jediná štátna medzinárodná škola vo Švédsku), iná zaviedla individuálny prístup k žiakom (max. 17 žiakov v triede).
  • Predpokladá sa, že do roku 2012 bude polovica žiakov študovať v súkromných školách.

Zdroje:
http://infobanken.nacka.se/www/english/school.htm
http://www.nacka.se/default/PlatsID.2241/vis.1
http://en.wikipedia.org/wiki/Nacka

Zdieľať na
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp