Privatizácia a deregulácia trhu s regionálnou autobusovou dopravou

Stručný popis riešeného problému: Privatizácia a deregulácia trhu s regionálnou autobusovou dopravou
Krajina pôvodu: Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska
Typ samosprávy: Metropolitan county (prekl. mestský okres)
Názov samosprávy: Greater Manchester (rozloha 1,276 km², počet obyvateľov 2,55 mil.)
Rok realizácie: 1986 – súčasnosť

Detailný popis riešeného problému

Od roku 1930 bol trh s autobusovou dopravou vo Veľkej Británii striktne regulovaný. Miestna doprava v metropolitan county bola zabezpečovaná spoločnosťami vo vlastníctve samosprávy. V roku 1969 vznikol SELNEC PTE (South East Lancashire North East Cheshire Passenger Transport Executive). Táto spoločnosť neskôr prevzala pomerne veľký vozový park od 11 miest a taktiež stanice od dcérskej spoločnosti diaľkového operátora National Bus Company. Po roku 1974 sa spoločnosť premenovala na GMPTE (Greater Manchester Passenger Transport Executive).

Táto spoločnosť organizovala a vykonávala celú regionálnu autobusovú prepravu v county. Podobne na tom bol aj zvyšok Veľkej Británie. Ak podniky PTE vykazovali stratu, tá sa uhradila z verejných zdrojov vo forme podpory. V roku 1972 dosiahla takáto podpora samospráv £10 mil. Pretože išlo o monopolné podniky, začala podpora samospráv do autobusovej dopravy prudko rásť. Rast sa pohyboval približne 15-30% nad úrovňou inflácie, a tak za 10 rokov dosiahla podpora £520 mil.

Takýto model fungovania regionálnej prepravy sa ukázal ako vysoko neefektívny a závislý na dotáciách samospráv. Absentovali aj inovácie v podniku, ústiace k lepšiemu naplneniu potrieb cestujúceho.

Podobným problémom v súčasnosti čelí aj Slovenská republika. Verejná linková autobusová doprava na prímestských linkách funguje od 1.1.2005 na báze objednávania výkonov samosprávnym krajom u súkromných dopravcov. Samosprávny kraj v spolupráci s mestami, obcami a okresmi určuje množstvo výkonov a schvaľuje aj výšku cestovného. Takto vzniká problém financovania výkonov vo verejnom záujme, čo stojí samosprávne kraje ročne 1,5 mld. Sk. Navyše môže vzniknúť situácia, že si dva samosprávne objednajú dva rovnaké spoje v rovnaký čas.

Detailný popis stratégie na riešenie problému

V roku 1985 bol parlamentom Veľkej Británie schválený tzv. The Buses Act, ktorý zrušil obmedzenia pre súkromné spoločnosti a umožnil im slobodne poskytovať služby v oblasti autobusovej prepravy na všetkých úrovniach. Jedinou podmienkou bolo získanie licencie, kvôli bezpečnostným predpisom.

Tak aj v Greater Manchester metropolitan county otvárali súkromný prepravcovia nové linky. Kolos GMPTE odčlenil svoju prevádzkovú časť do spoločnosti GM Buses, ktorá bola pod tlakom trhu v roku 1993 sprivatizovaná. Tam, kde doprava na komerčnej báze prestala byť zabezpečovaná, začala konať samospráva. Na takýchto miestach ustanovila autobusovú prepravu ako verejný záujem, ktorý dotovala z verejných financií. Samospráva vždy vyhlásila verejnú súťaž na prevádzkovanie takejto linky. Takýchto liniek bolo približne len 10.

Od roku 1993 je verejná linková autobusová doprava v Greater Manchestri zabezpečovaná výlučne na komerčnej báze, pričom samosprávou vlastnená spoločnosť GMPTE  spĺňa už iba niekoľko funkcií:

  • zabezpečuje dotácie výkonov vo verejnom záujme
  • zabezpečuje administráciu a financovanie zliav pre dôchodcov a postihnutých
  • podporuje a financuje nové iniciatívy na úrovni county
  • poskytuje informácie o verejnej doprave a zabezpečuje cestovné lístky použiteľné na viacero druhov dopravy (multi-modal tickets)
  • vlastní a udržuje autobusové zastávky

Okrem toho v roku 1992 bola v Manchestri sprevádzkovaná sieť električiek, čo sa stalo novou konkurenciou pre cestných dopravcov. Od 15. júla 2007 je už tento systém prevádzkovaný súkromnou spoločnosťou Stagecoach, ktorá prevádzkuje aj autobusové linky.

Popis výsledkov riešenia

Od roku 1986, kedy bol The Buses Act naplno implementovaný, sa v britskej verejnej doprave pomerne veľa zmenilo. V prvom rade treba povedať, že napriek rastúcim cenám pohonných hmôt, priemerný náklad na 1 ubehnutý kilometer v šiestich metropolitan county vo veľkej Británii klesol z £1,70 v roku 1986 na £0,90 v roku 1998. To znamená že prevádzkové náklady klesli o 48%! Napríklad mzdy vodičov zostali reálne na rovnakej úrovni £5,6 za hodinu (v cenách roku 1998). Výrazným posunom vpred oproti roku 1986 bolo, že autobusy začali čiastočne využívať aj vyššie príjmové skupiny. Znamená to zvýšenie kvality poskytovaných služieb. Navyše v Greater Manchestri klesli vplyvom konkurencie aj ceny lístkov. Všetko toto je dopadom zavedenia konkurencie a zrušenia obmedzení na trhu. Sú to dôsledky pre dlhodobý časový horizont.

Naproti tomu priniesla deregulácia v krátkodobom časovom horizonte aj negatívne výsledky, ktoré však po upokojení nového trhu zmizli. Pokiaľ spoločnosti v Greater Manchestri neprišli na iné možnosti upútania zákazníkov, prebiehala tzv. Vojna autobusov. Aby autobusy prišli na zastávku skôr ako konkurent, predbiehali sa v meste a prechádzali cez križovatky na červenú. Okrem toho sa vytvorili giganty ako Stagecoach, ktoré si môžu dovoliť kúpiť ostatných konkurentov a trh zmonopolizovať.

Zmeny, ktoré nastali od roku 1986 boli prospešné pre všetky dotknuté skupiny subjektov na trhu. Dlhodobé pozitívne dopady jednoznačne prevýšili krátkodobé negatívne dopady a dnes možno povedať, že cena a kvalita služieb v regionálnej autobusovej doprave vzrástla. Autobusová doprava v Greater Manchestri dokázala, že verejná doprava dokáže fungovať správnejšie bez zásahov samosprávy.

Zdroje:
http://www.its.usyd.edu.au/conferences/thredbo/thredbo7/matthews_bristow_nash.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_Manchester_Passenger_Transport_Executive
http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_Manchester
http://en.wikipedia.org/wiki/Bus_deregulation
http://www.tvojepeniaze.sk/dopravcov-cakaju-prisnejsie-pravidla-d8k-/sk_pludia.asp?c=A071001_083822_sk_pludia_p01
http://www.idoprava.sk/Appl/WebObjects/IDop.woa/3/wa/articleDetail?articleId=110133&wosid=ifbeaRYwmGzelvoCequ9iM

Autor
Tomáš Holienčík, október 2007

Zdieľať na
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp