Súkromná autobusová preprava na pravidelnej linke

Stručný popis riešeného problému: Súkromná autobusová preprava na pravidelnej linke
Krajina pôvodu: Česká republika
Typ samosprávy: Kraj
Názov samosprávy: Liberecký kraj
Rok realizácie: 2004

Detailný popis riešeného problému

Do roku 2004 prepravovala dopravná spoločnosť ČSAD Liberec ako majoritný prepravca cestujúcich na linke Liberec-Praha nepretržite celých 50 rokov. Táto linka bola zaradená do systému dopravnej obslužnosti a spoločnosť poberala a stále poberá dotácie na prepravu vo verejnom záujme.

Cestujúci dovtedy nemali možnosť výberu. Pretože dotované monopoly nemajú motiváciu investovať peniaze do obnovy vozového parku, ich motiváciou nie je maximalizácia zisku, ani spokojnosť zákazníkov, ich jedinou motiváciou sú dotácie, a tento nebol výnimkou, cestovali ľudia v zastaraných autobusoch značky Karosa a úroveň služieb bola rovnako mizerná.

Detailný popis riešenia daného problému

V roku 2004 požiadali o udelenie licencie na túto linku hneď 2 spoločnosti – Hotliner a Student Agency (SA). SA najskôr žiadala Krajský úrad v Liberci o jej udelenie, ale žiadosť vždy po dobu niekoľkých mesiacov zamietali s odôvodnením, že spoločnosť ČSAD Liberec dotuje z tejto ziskovej linky ostatné miestne spoje. Spoločnosť Hotliner zvolila inú stratégiu a  požiadala Krajský úrad v Prahe o tú istú licenciu a v novembri ju dostala. Tento istý postup zopakovala SA a od 1.januára 2004 už mohla nasadiť svojich prvých 8 spojov.

Na konkurenciu zo strany spoločnosti SA zareagovala ČSAD Liberec, ktorá je vlastníkom autobusovej stanice v Liberci sporným opatrením a zakázala vstup žltých autobusov (SA) do areálu stanice.

Na linke Praha-Liberec začal neľútostný boj konkurencie a kto z neho nakoniec profitoval?

Vývoj cien:
Pôvodne (v roku 2004) stál lístok na spoj ČSAD 78 korún, Hotliner znížil cenu na 70 korún. SA štandardne jazdila za 60 korún. ČSAD neskôr znížila cenu na 60 korún. Dnes (začiatok roku 2008) sa kvôli neustále rastúcej cene nafty zvýšila cena lístka na 130 korún, od 1.1. 2008 začnú premávať nové spoje spoločnosti SA s uvádzacou cenou 95 korún.

Nízke ceny si spoločnosť SA môže dovoliť vďaka tomu, že investovala peniaze do kúpy nových, moderných autobusov. Tieto autobusy sú klimatizované a ponúkajú až 61 miest, čo je o 15 viac, ako má konkurencia. Z toho následne vyplýva vyššia rentabilita jedného spoja.

Situácia po 4 rokoch od začiatku konkurenčného boja:
Napriek tomu, že spoločnosť ČSAD Liberec je držiteľom licencie až do roku 2011,  oznámila koniec prevádzky všetkých spojov na linke Liberec-Praha s platnosťou od 8.12.2007. Ku koncu konkurenčného boja prevádzkovala totiž len 2 spoje. Spoločnosť Hotliner tiež odišla z trhu a tak jediným, teraz už dominantným prepravcom zostala spoločnosť SA, ktorá denne vypraví 22 spojov oboma smermi a od 8. Decembra plánovala tento počet zvýšiť najmä v piatky a nedele. Pružne tak chce reagovať na meniace sa potreby svojich zákazníkov.

Popis výsledkov riešenia problému

Po štyroch rokoch boli všetci neefektívny konkurenti nútení odísť z trhu. Súčasnú situáciu najlepšie okomentoval riaditeľ ČSAD Liberec v rozhovore pre Českú Televíziu: „Vstupom ďalších dopravcov bola táto linka vyradená zo systému dopravnej obslužnosti, stala sa normálnou komerčnou autobusovou linkou a medzi dopravcami vznikol tvrdý konkurenčný boj, cena sa znížila, kvalita prepravy vzrástla. Na tvrdom konkurenčnom boji zarobili predovšetkým cestujúci.

Keďže každej spoločnosti ide predovšetkým o spokojnosť zákazníka a o to, aby si ho udržala čo najdlhšie. Mnohé benefity o ktorých sa cestujúcim mohlo dovtedy len snívať sa zo dňa na deň stali realitou. SA priniesla na linku niekoľko benefitov, ktoré si dovtedy užívali len cestujúci na medzinárodných linkách. V autobuse sa cestujúcim venuje usmievavý steward, ktorý rieši všetky ich problémy, samozrejmosťou je denná novinová tlač a nápoje zadarmo.

Cestujúcim dlhú cestu spríjemňuje video a prostredníctvom internetu môžu cestujúci ešte pred odchodom pohodlne hlasovať za film, ktorý by chceli pozerať. Na lepšie vychutnanie si videa, dostane každý cestujúci vlastné slúchadlá, aby nebol rušený zvukmi okolia. Počas dlhej cesty v letných horúčavách je obrovskou výhodou inštalovaná klimatizácia.

Úsmevne potom znie vyhlásenie predsedu úradu pre ochranu hospodárskej súťaže.  Ten sa obáva, že SA zneužije svoju dominanciu na tejto linke a začne stanovovať neúmerne vysoké cestovné. Pán predseda je pravdepodobne neznalý ekonomickej teórie. Pokiaľ existuje hrozba vstupu konkurencie do biznisu, firma si to nemôže z dlhodobého hľadiska dovoliť. Ak by SA začala stanovovať vysoké cestovné, veľmi rýchlo by sa objavila konkurencia, ktorá by ceny upravila na trhovú úroveň. Snáď lepší príklad ako SA ani neexistuje, veď v priebehu 4 rokov počas ktorých jazdí na tejto linke dokázala odstrániť všetkých svojich neefektívnych konkurentov.

Tento príklad poukazuje na význam konkurencie, ktorá nemôže byť zaistená nejakým úradom, ale jedine neexistenciou administratívnych bariér vstupu na trh a zničujúci vplyv dotácií na chovanie súkromných firiem. Jedine neustála hrozba vstupu nových konkurentov a s ňou spojená strata zákazníkov môže donútiť zabehnuté firmy k ďalším inováciám a k znižovaniu cien produktov a služieb.

Zaujímavé je, že radní na úrade vnímali konkurenciu ako hrozbu. Konkurenčný proces dokázal opak, a cestujúci môžu byť spokojní najviac.

Zdroje:
http://www.libinst.cz/komentare.php?id=88
http://www.csadlb.cz/Autobusovádoprava/Osobnílinkovádoprava/LinkaLiberecPrahaČBudějovice/tabid/80/Default.aspx

Zdieľať na
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp