Stručný popis riešeného problému: Súkromný prepravca v priestore hromadnej dopravy
Krajina pôvodu: Slovensko
Typ samosprávy: Mesto
Názov samosprávy: Martin
Rok realizácie: 2005 – súčasnosť
Detailný popis riešeného problému
Problémom riešenia je existencia neefektívnej mestskej hromadnej dopravy( ďalej MHD). Tá je financovaná prevažne z verejných zdrojov a zo zisku z prepravy. Tým však, že je stále nastavená na príjem financií z verejného sektoru sa MHD nesnaží kreovať linky, ktoré by dokázali na seba zarobiť. Linky jazdia neefektívne a pridlho. Dráha liniek a umiestnenie zastávok len veľmi málo odráža potrebu ľudí, ale naopak sú skôr výsledkom plánu magistrátu. MHD si zvykli, že deficit z prepravy vyrovnajú z verejných zdrojov. Tie sú však v obmedzenej miere a preto prevádzkovateľom MHD ostáva minimum zdrojov na priebežnú výmenu vozového parku. Snažia sa len o renováciu už zastaraných prostriedkov hromadnej dopravy. Veľmi dôležitým faktorom je aj absencia konkurencie, ktorá by nútila MHD k efektivite.
Detailný popis stratégie na riešenie problému
Podnikateľské subjekty v meste Martin využili tento vágny stav a z vlastnej iniciatívy začali prevádzkovať súkromnú linku pre verejnosť. Na prepravu využívajú mikrobusy. Cena cestovného lístka je 10,- Skk čo je o 2,- Skk lacnejšie ako v prípade verejnej MHD. Autobusy jazdia v meste Martin 12 až 16 hodín denne. Denne prepravia v meste Martin a Vrútky na trase Ladoveň – Vrútky okolo 250 až 300 zákazníkov. Podnikateľský subjekt prevádzkujúci pravidelnú linku je financovaný výhrade z vlastného zisku a nepoberá žiadnu dotáciu. Prevádzkovateľ prevádzkuje 3 mikrobusy v meste s takmer 59.tisíckami obyvateľov. Prevádzkovateľ sám tvrdí, že Martinská strela; ako sa táto linka nazýva; si dokáže na seba zarobiť.
Popis výsledkov riešenia
Výsledkom je efektívna preprava a spokojnosť cestujúcich. Ako sami tvrdia, Martinská strela je rýchlejšia lacnejšia a pohodlnejšia. Nestojí totiž na každej zastávke, pretože stojí len na znamenie a mikrobus odvezie maximálne 9 ľudí. Osobne som mal možnosť tento typ prepravy vyskúšať a faktom ostáva, že táto preprava bola komfortnejšia a rýchlejšia. Ako som sa mal možnosť oboznámiť, obyvatelia mesta Martin si dokonca žiadajú, aby táto pravidelná linka rozšírila svoje služby aj do miest kam pravidelne nechodí.
Výsledkom je teda efektívny spôsob mestskej hromadnej dopravy, ktorú využívajú najmä ľudia, pre ktorých je a priory určená. Je zaujímavé, že tento spôsob prepravy využívajú radšej aj dôchodcovia, pre ktorých je podstatne drahšia. Dôležité však je, že nie je financovaná z daní obyvateľov mesta, čím sa ušetria zdroje na neefektívnu prepravu. Je to dôkaz toho, že súkromný sektor dokáže produkovať statky aj vo „verejnom“ sektore.
Je zaujímavé sledovať ako na tento fakt reaguje prevádzkovateľ verejnej MHD. Ten dal podnet na prokuratúru. Argumentuje tým, že mikrobusy stoja na zastávkach MHD, prichádzajú 5 minút skôr a kradnú verejnému prepravcovi zákazníkov. Verejný prepravca však zabúda, že ľudia nie sú jeho vlastníctvom, ale sú zvrchovaní, autonómni jedinci a majú právo sa dobrovoľne sa rozhodnúť, ktoré služby využijú. Či verejného alebo súkromného prepravcu.