Stručný popis riešeného problému: Výstavba novej budovy základnej školy
Krajina pôvodu: USA
Typ samosprávy: Mesto
Názov samosprávy: Washington, DC
Rok realizácie: 1995 – 2001
Detailný popis riešeného problému
Alarmujúci stavebno-technický stav škôl, ktoré samosprávy „zdedili“ v rámci prenesenia kompetencií v oblasti školstva od štátu je všeobecne známy. Štátne investície do rekonštrukcie školských budov od ich skolaudovania boli skutočne minimálne, ak nie žiadne. Nehovoriac o výstavbe nových budov. V súčasnosti ostalo zabezpečenie a obnovenie vyhovujúceho stavebno-technického stavu škôl a školských zariadení na pleciach samospráv. Ide pritom o mnohomiliardové investície, ktoré niekoľkonásobne prevyšujú finančné možnosti samosprávnych jednotiek. „Prevažná časť školských budov a zariadení má 30, 40 a viac rokov. Väčšina z nich bola pritom postavená za éry, keď sa preferovala kvantita prác pred kvalitou, keď sa neprihliadalo na také parametre, ako sú tepelnoizolačné vlastnosti budov, energetická náročnosť zariadení alebo potreba špecializovaných učební.“ Nedostatočné investície do opráv a rekonštrukcií navyše dramaticky zvyšujú náklady škôl (a teda aj samospráv) na energie, najmä teplo. Nedostatok financií teda zvyšuje ich spotrebu a vedie k ďalšiemu zadlžovaniu. Väčšina škôl by potrebovala rozsiahlu rekonštrukciu, ktorá by zahŕňala opravu strechy, klampiarske práce, rekonštrukciu kotolne, výmenu vykurovacích telies, reguláciu vykurovacieho systému, výmenu okien, novú omietku, zateplenie fasády; opravu kanalizácie, elektroinštalácie, rozvodov vody a plynu, technického zabezpečenia budovy, tried, kuchýň, dielní, technologických zariadení, izolácie suterénov a zavlhnutých stien ako aj opravu podláh, telocvične a oplotenia.
V konečnom dôsledku by bolo omnoho efektívnejšie postaviť úplne novú budovu a to najmä s ohľadom na doleuvedené riešenie, ktoré paradoxne, takmer vôbec nezaťažuje rozpočet samosprávy a celá výstavba sa zdanlivo financuje sama.
Detailný popis stratégie na riešenie problému
Postaviť úplne novú štvorposchodovú modernú budovu základnej školy bez minutia jediného dolára z vreciek daňových poplatníkov nie je až také nereálne, akoby sa mohlo na prvý pohľad zdať. Presne to sa totiž podarilo v prípade Základnej bilingválnej školy Jamesa F. Oystera vo Washingtone, DC. – pritom v roku 1993 sa reálne uvažovalo o definitívnom zatvorení školy, kvôli havarijnému stavu budovy v spojení s rozpočtovými problémami mesta. Pri vtedajších fiškálnych problémoch nebolo pre mesto možné vyčleniť dodatočné finančné prostriedky na renováciu tejto 70-ročnej budovy.
Nespokojní rodičia sa však nezmierili s možnosťou, že by mali školu zatvoriť a tak spolu s neziskovou organizáciou 21st Century School Fund (ktorá sa zameriava na zlepšovanie školských zariadení) iniciovali financovanie renovácie školy z náhradných zdrojov. Výsledkom tohto ich snaženia bolo vytvorenie unikátneho verejno-súkromného partnerstva (PPP) medzi školským úradom, mestom a spoločnosťou LCOR Inc., ktorá je okrem iného developerom najväčšieho letiskového PPP projektu v dejinách USA (terminálu č. 4 Kennedyho letiska). Základom tohto partnerstva bolo rozdelenie nevyužívaného školského pozemku na dve časti. Jedna časť bola určená na výstavbu novej školy, druhá bola poskytnutá developerovi na výstavbu luxusného obytného komplexu Henry Adams House. Za poskytnutie nevyužívaného pozemku sa developer zaviazal zrealizovať stavbu novej budovu školy. Samotná stavba školy bola financovaná pomocou 35-ročnej komunálnej príjmovej obligácie v hodnote 11 miliónov dolárov, vydanej mestom, ktorá je oslobodená od daní. Táto obligácia však bude splatená v celom rozsahu z výnosov obytného komplexu Henry Adams House. Keďže sa škola nachádza v lukratívnej časti Washingtonu blízko Národnej zoologickej záhrady, výnosy z obytného komplexu vysoko prevyšujú čiastku potrebnú na splácanie komunálnej obligácie.
Nová budova Základnej bilingválnej školy Jamesa F. Oystera bola dokončená v máji 2001, otvorená o mesiac neskôr a bola prvou novou školskou budovou vo Washingtone za posledných 20 rokov. Je to supermoderné zariadenie, v ktorom sa nachádza laboratórium výpočtovej techniky, knižnica, telocvičňa a učebne špeciálne uspôsobené na bilingválnu výučbu. Zariadenie taktiež obsahuje 33 podzemných garážových miest a priestory na poškolské aktivity.
Napriek tomu, že daný PPP projekt je pomerne nezvyčajný, jeho inovatívnosť a spôsob financovania, ktorý je výhodný pre všetky zúčastnené strany (najmä samosprávu), ho predurčuje na ľahkú replikáciu. Verejnoprávne korporácie vlastnia prebytočné pozemky miliardových hodnôt, ktoré nie sú využívané vôbec alebo veľmi neefektívne. Projekty podobné tomuto (v ktorom školské pozemky boli výhodne vymenené za kapitál), ponúkajú samosprávam možnosť maximalizovať hodnotu svojho nehnuteľného majetku a použiť ho na financovanie svojich projektov, na ktoré by inak nemali dostatočné finančné prostriedky.
Popis výsledkov riešenia
– Realizovanie projektu výstavby novej školskej budovy v hodnote 11 miliónov dolárov, bez zaťaženia rozpočtu mesta.
– Nová budova spĺňa najprísnejšie štandardy moderného spôsobu vyučovania.
– Podstatné rozšírenie školského zariadenia:
Stará budova |
Nová budova |
|
Študentov |
300 |
350 |
Veľkosť budovy |
2470 m2 |
4458 m2 |
Školský pozemok |
6758 m2 |
3197 m2 |
Priemerná veľkosť učební |
67 m2 |
84 m2 |
Knižnica/mediálne centrum |
84 m2 |
195 m2 |
Spoločenská miestnosť |
223 m2 |
348 m2 |
Telocvičňa |
Žiadna |
344 m2 |
Umelecký ateliér |
84 m2 |
111 m2 |
Hudobná učebňa |
Žiadna |
88 m2 |
Parkovanie |
14 miest na povrchu |
33 miest v podzemí |
Vonkajšie ihriská |
1672 m2 |
743 m2 |
Zdroje:
http://www.21csf.org/csf-home/Documents/Oyster/Building_Outside_Box.pdf
http://www.bestschoolfacilities.org/best-home/docuploads/project/11stepchart_final_with_styles10-18-07Fordwithoutcollage.pdf
http://ncppp.org/undp/oysterschool.html
http://ncppp.org/cases/oyster.shtml
http://www.siteselection.com/ssinsider/snapshot/sf010625.htm
http://www.lcor.com/learn/learn.html
http://www.casestudies.uli.org/Profile.aspx?j=7800&p=1&c=24
http://oysterbilingual.devis.com/AboutUs/ArticleAPearl/
http://www.kingsleyassociates.com/data/userPDFs/Education%20the%20newest%20untapped%20market_1.pdf