Základné školy

Stručný popis riešeného problému: Základné školy
Krajina pôvodu: Slovensko
Typ samosprávy: Mesto
Názov samosprávy: Ružomberok, Košice
Rok realizácie: 2004 – súčasnosť

Detailný popis riešeného problému

Školstvo je asi jednou zo sfér spoločnosti a v samospráve, v ktorých sa dokáže súkromný sektor presadiť oveľa rýchlejšie a s evidentnejšími výsledkami na rozdiel napríklad od technických služieb. Je to do istej miery spôsobené kvantitatívnou hodnotou vzdelania na trhu. Každý jednotlivec si uvedomuje silu kvalitného vzdelania. Je markantný rozdiel v tom, či chce človek dostávať centrálne, unifikované školstvo, v ktorom sú potláčané jeho prirodzené danosti a je tlačený k učeniu sa preňho stratených vedomostí. Alebo si zvolí prirodzenejšiu cestu, ktorú mu ponúkol trh. Je určite prirodzenejšie ak človek navštevuje prostredie jemu blízke a stýka sa tam s obdobným nazeraným na svet. Takýmto príkladom môže byť návšteva ortodoxného kresťana ateistickej školy, kde naň číha „zlo“, resp. ortodoxný liberálny rodič bude chcieť, aby jeho dieťa nenavštevovalo školu, kde ho budú učiť zásady nacionalizmu. Východiskom z tohto problému sa stávajú školy súkromné, ktoré pristupujú k študentom individuálne, aby dokázali v dieťati prehĺbiť jeho danosti a nedemotivovali ho jeho slabými stránkami.

Detailný popis stratégie na riešenie problému

V Ružomberku vznikla v roku 2004 prvá súkromná základná škola v tomto meste. Jej odborným garantom sa stala Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity. Vyučovací proces prebieha v škole v tematických blokoch, bez školského zvončeka. Čas bloku tak kopíruje potrebnú prácu a zaujatosť žiaka. Vo vyučovacom procese sú aktívne zapájaní aj  rodiča. Kladie sa dôraz na rozvoj komunikačných a kreatívnych daností jednotlivca pred aktívnym memorovaním. Škola sa zameriava na rozvoj cudzieho jazyka anglického. Pedagogický pracovníci sa nespoliehajú na štátne metodické príručky, ale skúsenosti zo zahraničných pobytov, seminárov a konferencii, od odborníkov a z odbornej literatúry. Tieto skúsenosti sa snažia implementovať do vyučovacieho procesu. Je dôležité, že škola sa nespolieha len na štátne dotácie ale pokúša sa o zdroje v občianskej spoločnosti; čo spoločnosť vnútorne posilňuje, vo forme príspevkov; sponzorov.

V Košiciach na sídlisku Luník VIII vzniká od školského roku 2007/2008 nová súkromná základná škola, ktorá za svoju konkurenčnú výhodu považuje triedy so športovým, hudobno- pohybových a dramatickým schopností, pod vedením renomovaných trénerov a odborníkov. Vsádza tiež na zavedenie projektovej formy výučby.

V Košiach okrem toho pôsobí ešte jedna súkromná základná škola s názvom Human. Škola zavádza od roku 2007 prípravnú triedu pre deti vo veku 5- 6 rokov. V škole funguje prvý stupeň základného vzdelania, ktorý následne naväzuje na reálne gymnázium, keďže škola ponúka európsky model školy –predškolské, základné a stredoškolské vzdelávanie. Okrem bilingválnej výučby anglického jazyka sa škola zameriava na rozvoj tenisových talentov a intelektovo nadaných detí vo forme cudzích jazykov. V triede majú podobne ako v Ružomberku 10 až 15 žiakov a zameriavajú sa na nový, progresívnejší systém výučby. Zameriavajú sa na „monitorovanie úrovne vedomostí žiakov formou testovacej metódy (dôraz na zvládnutie učiva vzhľadom na požiadavky vzdelávacieho štandardu príslušného vyučovacieho predmetu), zisťovanie východiskového stavu, rozvoja a výsledkov úrovne intelektových schopností, emocionálneho prežívania, sociálnych a komunikatívnych  spôsobilostí, hodnotovej orientácie, tvorivého myslenia“ Okrem toho ponúkajú žiakom možnosť vzdelávacích výmenných pobytov systéme projektového vyučovania formou spolupráce s rovesníkmi z rôznych krajín sveta.

Popis výsledkov riešenia

Zákon trhu hovorí, že pokiaľ existuje dopyt existuje ponuka. Rýchlo sa rozmáhajúci súkromný sektor v sfére, ktorú často považujeme za výlučne štátnu dokazuje, že ľudia chcú kvalitné vzdelanie, ktoré bude zodpovedať ich požiadavkám a za ktoré sú ochotný platiť. Za najdôležitejšie považujem, že zriaďovatelia vo všetkých prípadoch pochopili, aký problém vyvstáva zo školského systému, ktorého zakladateľom je J.A.Komenský. Mnoho žiakov v triede, priemer triedy, nútené predmety a povinná školský dochádzka s povinnou účasťou sú prekonané čoho sú tieto školy dôkazom. Školy sa snažia o individuálny pristúp, čomu podriaďujú aj spôsob výučby. Snažia sa o aktívne zapojenie rodičov a nevolajú ich len v prípade, že žiakovi „horí pod nohami“. Tieto školy jednoznačne dokazujú, že fenomén zvaný povinný školský systém je MÝTUS.

Zdroje:
http://www.nasaskola.sk/
http://www.sukromnapetzvalova.sk
http://www.zssukromna-human.sk/

Zdieľať na
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp